Wednesday 4 August 2010

BUDAK SUKA MUNCUNG!!!

Anak aku yang ke empat ni,masa kandungkan dia...adui!! punyalah sakitnya aku..sakit gigi,sakit perut,sakit punggung..itu ini macam2 sakit..doktor cakap aku kurang minum susu..bila kandungan makin membesar,semakin rasa tak menentu..tiap kali dia bergerak aku akan tahan nafas.sebab sakit.. aku kurang nak makan sebab gigi selalu sakit..sedih je tengok orang makan..pada hari akhir dia di dalam perut aku,aku makin tak senang..makan tak boleh,nak gerak sangat pun susah..akhirnya pada pagi bertarikh 22.6.1994 dia selamat di lahirkan..masa nak lahirkan dia tu,doktor menjerit tak bagi aku 'push'..haha..aku terperanjat dia cakap tali pusat terbelit..aku dah takut sangat..perlahan2 doktor keluarkan dia sambil menghitung..rupanya yang selama aku sakit masa kandungkan dia,rupanya tali pusat dia terbelit di leher.ada 4 lilitan..aduh!!patutlah aku hampir tak bernyawa bila tiap kali ia bergerak..yalahkan,bila ia gerak tali pusat itu akan ikut menarik pergerakannya...itukan sambungan nyawa antara aku dengan dia..Tuhan aja yang tahu aku..menangis!!aku takut ingatkan dia 'tak ada' tapi aku tersenyum bila nampak tangan dia gerak2 tapi badan dia warna biru2 cair gitu..nasiblah umur kandungan ada 9 bulan je..kalo lebih dari itu..aku dan dia dah tak ada kot..sakit tau!!Aku berikan dia nama NUR ZALIKHA..montel budaknya masa baby..yelahkan masa dok dalam perut dia pun sama tak dapat makan..oleh kerana dia montel,Mayang selalu dukung dan selalu jatuhkan Eka..debak debuk Eka Mayang jatuhkan..bila nagis muka dia akan biru sebab tak keluar suara...ingatkan dia dah diam,upenya muka biru nagis senyap..takutnya aku..umur dia 10bulan dia pernah cakap 'kakak'..eh!terperanjat aku..berjalan tika umur 9 bulan lebih..dia suka menulis sejak dari kecik..umur 4 tahun suda mula pandai membaca..satu hari tu dia melalak nak ikut Mayang pergi sekolah..aduh!!dia pakai setokin dia kejar van sekolah cik zali..dia naik pastu orang tu turunkan dia..kejap je pun jadilah..tapi punyalah meraung nak ikut Mayang..macam nak bantai je..ape taknya..aku yang salah..sebab jahitkan baju sekolah  dia..lebih2 kain kakaknya tu aku buatlah kat dia..aku senyum je tengok gelagat dia..rupanya dia ni ada kelebihan sedikit dalam pelajaran..huhu...nanti aku ceritakan masa dia nak duduk periksa masa nak naik tahun satu...tunggu tau!!

No comments:

Post a Comment